(:)kolm lohet, kolme peale üks pea
Meil on siin kolm luuletust, kolm algust ent paraku
vaid üks lõpp.
Lugege need luuletused läbi ja vaadake kuidas nad
algavad, kuidas arenevad ja kuidas lõppevad.
Selline lihtne harjutus iseseisvaks eluks.
Kuidas luuakse rutiin ja mis selle rutiiniga osatakse
peale hakata.
ei
saa kurb
kuidagi olla
kui
eelistatakse
sinule kedagi teist
või
kolmandat
ahvilegi pole
võimalik
selgeks teha
et
mesi on
magusam kui
banaan
mustlane
....
pane käsi alla
ja ma annan sulle
õnne toova mündi
ma annan sulle
elu õnne
annan
las ma loen
las ma vaatan
anna mulle oma käsi
las ma loen
räägin sulle sinu minevikku
sinu tulevikku
juba kaugelt nägin sind tulemas
teans sinust kõik
mida sa ise ei tea
mida sa arvad et sa ei reeda
mida sa arvad et see ei paista
oh kallis inimene
tule
las ma räägin sulle sinust endast
asjadest mida oled peitnud enese eest
tule tule
anna mulle oma käsi
ma räägin sulle head
ku annad mulle raha
kui annad vähe
ma räägin halba ka
anna mulle käsi
....
....
minul ja mu tüdruksõbral
on mõlemal kaks musta püstolit
kuid ma ei viitsi enda omasid
küll kogu aeg kaasas kanda
Analüüs
See on tehniline analüüs,
analüüs ei tegele autorite isikuomadustega vaid autorite kirjutatud tekstidega,
analüüsi alus on kehtiv poeetiline triviaalsüsteem.
Mis on head?
1. Kõigil kolmel luuletusel on teema ja algpunkt, kust
luuletust ehitama hakatakse, see on vajalik, sest ilma teemata ja alguseta, ei
ole võimalik edasi minna
2. Luuletus 1 üritab leppida armukatastroofiga, 2 kirjeldab
ennustavat mustlast ja 3 relvastatud noorpaari, toredad teemad kõik, kõrge
emotsionaalsusega, lihtsalt mõistetavad
3. Luulelise luule algkoolist pähe taotud sisustampi, väga
kanget keelt ja loomalikku riimikangutamist ei ole, põhivigu on välditud
Mis on halba?
1. Kaks luuletust on lõpetamata, luuletus 2 ei suuda mingil
kombel rutiinist välja tulla, tekst kirjeldab küll mustlaskelmi tavapettust aga
ei midagi enamat, et mustlane tahab raha ja et rahast sõltub tema mesijutt või
needus, see ei tohiks küll tervele täiskasvanud inimesele üllatusena tulla. tüüpnäide
luuletusest, mis ei vii kusagile, kus rutiini loomisele ei järgne midagi ja
kõik kukub kolinal kokku
2. Luuletus 2 on küll lõpetatud, lõpetaud isegi kujundiga,
mesibanaani värk, mäletate küll aga lõpu kujund liiga ennustatav, kujund sõnastab
eelneva ilusasti ümber aga ei lisa uut vaatenurka, nii me rutiinist me välja ei
saa ning luuletus jääb poolikuks
3. Kõige tugevama lõpuga on luuletus 3 aga ikkagi on palju
probleeme, mis ei lase sellel tekstil hiilata, tõesti, viitsimatus relvi kaasas
kanda on täiesti piisav vaatenurga muutus ja tooks meid ilusti rutiinist välja,
kui paraku ei ole rutiin ise enne korralikult välja arendatud, kogu lugu jääb liiga
abstraktseks ja hõredaks, me ei saa teada kellega on tegemist, kus tegevus
toimub ja milleks; kohtumine mustlasega ei vaja seletust aga hambuni relvastatud
noorpaar küll, ponni ja klaid vä? sõda vä? duellikomplektid vä? midagi ei saa
aru, detailipuudus ja põhiteema nõrk arendus ei lase iseenest täiesti
korralikul lõpul täiega töötada. tüüpnäide sellest, kuidas hea lõpp ei vea
välja, kui luuletusel pole keskkohta, pole arendust, lõpukujund vajab
korralikku eeltööd ja nagu ikka, kõik algab elunägemisest, realistlikust
detailist ja selgusest, segadusse ei saa tuua pööret ega muutust
4. Luuletus kaks on samuti liiga skemaatiline, räägi lugu
korralikult lahti aga ära tammu ühe koha peal nagu luuletus 2
5. Mõtle kompositsioonile, mõtle tervikule, ise ei juhtu
midagi ja kui juhtub ise, siis haiseb
No comments:
Post a Comment