(:)hääl
on, pilti pole
Luulekunsti
juures on paha asi on see, et inimese aju pildiprotsessor on 10 000 korda
võimsam kui tekstimasin, sellest saab järeldada ainult üht: kui sa kirjutad
sõnu, siis on sinu poeetiline tulemus 10 000 korda viletsam kui tüübil,
kes kirjutab pilte.
Seni
kuni sa tegeled sõnadega, ei tegele sa luulega. Mitte sinna poolegi.
Vana
Burroughs õpetas, et kirjuta nii nagu kirjutaksid filmistsenaariumit: ära ütle
et oli kevad, see ei ole nähtav, kas kevad on maal või innas, öösel või päeval,
oja ääres või kivi taga, need asjad olgu selged, mälu järgi aga mõte on selge.
Tänase
päeva ülesanne on lugeda enda ja teiste luuletusi, pilti otsida ja häbeneda.
Agooniad
Ma ytlesin, ära tyki mu pähe
Ära tule, ma pole sind kutsunud
Ära ärata mind keset ööd
andes teada, et tablettide mõju on tuhmunud
Ma piinlen
Mu mõtted
Need ei lõppe
Ja valu mu peas
Yletab aina uusi piirdeid, tõkkeid
Ma astuksin välja
Ma karjuks
Purustaks iga viimse kui närvilõpme
Kuid ta ei lähe ja ei lähe ja jõuab ikka tagasi mu pähe ja..
-ERROR 404-
..ja nyyd ma vist karjusingi vähe..
Ma ytlesin, ära tyki mu pähe
Ära tule, ma pole sind kutsunud
Ära ärata mind keset ööd
andes teada, et tablettide mõju on tuhmunud
Ma piinlen
Mu mõtted
Need ei lõppe
Ja valu mu peas
Yletab aina uusi piirdeid, tõkkeid
Ma astuksin välja
Ma karjuks
Purustaks iga viimse kui närvilõpme
Kuid ta ei lähe ja ei lähe ja jõuab ikka tagasi mu pähe ja..
-ERROR 404-
..ja nyyd ma vist karjusingi vähe..
(:)kommentaar,
no ei näe, ei näe valu, ei näe närvilõpmeid, ei näe piire ega tõkkeid, mitte
midagi peale terror 404 ei näe ja seegi on ka udune. Õpikunäide sellest, kuidas
tuim riimikangutamine ja sõnakõlistamine ei anna meile midagi, kui pilt puudub;
telekas on rikkis, hääl on, pilti pole. Tuleb abi kutsuda. Millest algab
analüüs, kas kujund on olemas? Ei ole kujundit, edasi on analüüsijal vaba aeg.
SINISEL ESMASPÄEVAL
seisin kaubanduskeskuse
uksel pilk eksles eskalaatoril
ja hambad ning jalad
olid risti justkui oleks
kohe tulemas...
jõudsin viimasel minutil
ega pidanudki uut
margialbumit ostma
sähh sulle kooki moosiga
lausukus vanaema kes
iialgi ridade vahelt lugeda
ei osanud rahu talle
ühe margi ma viimaks
oma kollektsiooni
juurde ikkagi sain
põrgu need eskalaatorid
mis alati mind kui
haavalehte värisema panevad
palun siin on teie varandus
ulatas nägus noormees
otse silma vaadates mulle
märsist välja kukkunud
kopsuka mis maandus
tema jalge ette
oi kuidas mulle ei meeldi
musta pesu rahva ees
pesta
28.10.2013.a.
Kanali
seisin kaubanduskeskuse
uksel pilk eksles eskalaatoril
ja hambad ning jalad
olid risti justkui oleks
kohe tulemas...
jõudsin viimasel minutil
ega pidanudki uut
margialbumit ostma
sähh sulle kooki moosiga
lausukus vanaema kes
iialgi ridade vahelt lugeda
ei osanud rahu talle
ühe margi ma viimaks
oma kollektsiooni
juurde ikkagi sain
põrgu need eskalaatorid
mis alati mind kui
haavalehte värisema panevad
palun siin on teie varandus
ulatas nägus noormees
otse silma vaadates mulle
märsist välja kukkunud
kopsuka mis maandus
tema jalge ette
oi kuidas mulle ei meeldi
musta pesu rahva ees
pesta
28.10.2013.a.
Kanali
(:)analüüs,
luuletus algab selge pildiga kaubakeskusest, hea. Kehalised kannatused on
võrreldes luuletusega 1 väga mõjusalt edasi antud, mis seal kõik ristis on,
üldiselt on küll tegu kõnekujundiga aga käib kah, edasi tuleb mitme kõnekujundi
üleminek aga neil kõigil on ka visuaalne komponent olemas, nii koogil, moosil,
kui margil, puhta funktsionalismi mõõdupuuga mõõtes on liiga harali see osa,
eriti vanaema teema aga põhimõtteliselt on teema arendatud ja mitte kõige
halvemini. Miks eskalaatorid kedagi värisema panevad ei selgu, peaks selguma,
ei tohi tekkida küsimusi seal kus neist pole midagi kasu; siis tuleb pesukoht,
mis on nähtav ja selge, teine tugev visuaalne koht esimese stroofi järel, sellele
järgnev kõnekujund on aga liigne, tempo langeb, realism väheneb, literatuursus
suureneb; margialbumi ja margi koht kõlbas arenduseks hästi aga lõpukujundiks on
see sõnamäng liiga nõrk, eelkõige sellepärast, et ta sõnastab eelneva ümber aga
ei lisa uut vaatenurka. Arenduse koht ei ole lõpus, arenduse koht on keskel.
Lõpus on vaja hoogsat käänakut, muutust, 140ga 90kraadise kurvi võtmist, seda
siin ei ole. Kui viimane salm välja visata, ilmselt töötab paremini. Hoidu
langeva tempo eest luuletuse lõpus, see tapab.
kõik hinged on nukrad
su silmade niiske pilk
pisarate pärlendus su
koonul valulaps pauka
kisendab meile abitusest
üdini inimlikus lindude
ja loomade keeles
kui isane on emasesse
kinni jäänud persed vastamisi
pilgud mujal mõistus otsas
su silmade niiske pilk
pisarate pärlendus su
koonul valulaps pauka
kisendab meile abitusest
üdini inimlikus lindude
ja loomade keeles
kui isane on emasesse
kinni jäänud persed vastamisi
pilgud mujal mõistus otsas
(:)see
luuletus on sarnane luuletusega 2, kõnekujundite arendused kannavad teksti,
üldiselt on pilt olemas, lõpp on korralik, isegi väga korralik; paraku läheb
arendus kõige kriitilisemas kohas literatuurseks ja võtab hoo väga vales kohas
maha, kisun luuletuse ribadeks, et asi oleks selge. Hea näide selles mõttes, et
tuttava ja tüütu loomade keele teema asetamine teise konteksti töötab väga
hästi, vana kola aga uue ja sobiva nurga all, paraku üks kohmaka keelega
literatuurne rida langetab luuletuse kvaliteeti. Annab parandada pole hullu,
luuletus on peaaegu olemas.
- su
silmade niiske pilk - Hea standardolukord, kõik näib olevat selge
- pisarate
pärlendus su
koonul valulaps pauka - koerateema tuleb sisse, kena arendus, pisarate stamp ja koon koos on ok, areneme ilusti edasi, hoiame pinget, nii peabki - kisendab meile abitusest – nõrk
konstruktsioon, abitusest ei kisendata, kisendatakse valust või hirmust,
abitus on liiga abstraktne väljend, see ei tähenda midagi, me ei näe
abitust, koonu näeme, higipärleid näeme, abitust ei näe, mida ei näe, see
ei veena – aja pildirida edasi, väldi tühje sõnu
- üdini inimlikus lindude
ja loomade keeles – see on kõva kujund, väga hästi sobib koonu teemasse, aga enne tuleb see kisendamine ära klaarida, ilma kisa teemata see ei tööta, loogika kaob ära - kui isane on emasesse
kinni jäänud persed vastamisi
pilgud mujal mõistus otsas – pilt ütleb kõik, hea käänakuga lõpp
(:)järeldus, isegi kui korraks kaob
pilt ära on perse kohe majas, kogu kupatus vajub lääbakile, ehkki materjal on
hea
See pilt on kerge vaevaga leitav
Otsi pilti, kui sa ei luuleta nii nagu
kirjutaksid filmi jaoks, on sul ainult halvad variandid.
Õpetlik. Luuletuse lõpp oli kõigepealt olemas, algus ka, nõrk rida oli kobamisi pandud, geenius tabas selle kohe ära. Püüdsin seda asendada, aga läks raskeks töölõhkumiseks ja luulesünnitamiseks. Midagi spontaanset kirjutasin ahjusooja asemele. lõpptulemus on nagu on.
ReplyDelete